Hou de klompen maar aan (Herman bedankt)


Zojuist lees ik dat Herman Sandman stopt bij de Gezinsbode. Die Herman. Deze blog schrijf ik omdat ik dit nieuws even moet verwerken.

Wat heb ik met Herman?

Allereerst zijn schrijfstijl. Met zijn kenmerkende korte zinnen valt Herman altijd direct op met zijn recensies of interviews in de Gezinsbode. Door zijn nuchtere woorden wist ik meteen vanaf de eerste zin dat Herman het stuk had geschreven, wanneer ik dit controleerde had ik altijd gelijk.

En dan zijn wekelijkse column 'De klompen weer aan'. Iedere donderdag verheugde ik mij weer op een nieuw verhaal uit Slochteren. Zelf ben ik nooit in dit dorp geweest, maar dankzij Herman met zijn heldere, soms cynische, maar altijd hilarische blik op het leven in dit boerendorp in Oost- Groningen, heb ik al veel geleerd over deze streek en zijn bewoners.

Zelf heb ik Herman twee keer mogen ontmoeten. De eerste keer was tijdens een cursusavond van dewebschrijvers.nl. Herman had mijn vriendschapsverhaal beoordeeld, was enthousiast en gaf mij enkele verbetertips. Ik was onder de indruk van hem, opgetogen over zijn positieve woorden en heb die avond veel geleerd.

De tweede keer was enkele weken later tijdens de opening van de Boekenweek in de bieb. Herman hield een inleidend praatje en na afloop heb ik even met hem kunnen praten. Hij gaf mij enkele waardevolle tips voor mijn voorleesavontuur een week later tijdens de Culturele Zondag. 'Neem een borrel vooraf', zei hij grijnzend. Ik volgde zijn advies op en het voorlezen ging een stuk relaxter.

Het meest verbaasde ik mij over het volgende. Als echte Fries tweette ik onlangs over het stoppen van de academische studie Fries bij de RUG. Ik uitte mijn ongenoegen en riep iedereen op om de petitie (redfrysk) te tekenen. En toen gebeurde het. Herman, rasechte Groninger, retweette mijn bericht. Ik bedoel maar.

En nu stopt Herman Sandman bij de Gezinsbode. Om eerlijk te zijn, ben ik er best bedroefd van. Zijn columns inspireerden mij elke week weer; zijn korte en krachtige stijl, ik hou er van.
Herman, bedankt voor je teksten en bedankt voor de inspiratie die ik door jou kreeg. Succes bij 'De Kanaalstreek'.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!