Culturele Zondag | Eenmaal, andermaal...

Als ik aankom bij ‘Het Paleis Groningen komt de geur van verbrand hout me al tegemoet, op het plein klinkt kerstmuziek en geroezemoes. En, ik ruik de Glühwein; die overheerlijke, zachte en zoete geur symboliseert gezelligheid en warmte, precies goed dus voor deze culturele middag.

Afscheidsreceptie
Met de nieuwste bundel van Herman Sandman onder mijn arm, snel ik de trap op naar Uitgeverij Passage. Daar is het gezellig druk. Herman zit achter een lange tafel, midden tussen zijn schrijfschatten en bakjes gevuld met nootjes en chips. Er zijn natuurlijk meer mensen die graag een handtekening willen, dus geduldig wachten we op onze buurt. Even een praatje en voldaan vertrek ik weer, om mij in het in het culturele feestgedruis te storten.

Veiling
Hoogtepunt van deze 'Culturele Zondag' is de veiling, in de deelnemende ateliers zijn de kavels alvast te bezichtigen. En als ik tegen 15.30 uur richting de Erlenmeyerzaal loop, zijn alle gangen vreemd leeg. Het is stil in het gebouw, maar er is wel degelijk spanning voelbaar. Er staat iets te gebeuren, dat is overduidelijk.

In de zaal zingt het ‘Voormalig Klein Koortje’ de laatste noten en lopen kunstenaars in en uit met hun te veilen werk. Het is volle bak; publiek zit, staat en leunt in afwachting van wat komen gaat. We bladeren nog eens door de gids met alle kavels, er zit veel moois tussen, dat hebben we met elkaar allang gezien.
Veilingmeester Maarten Smit opent, de eerste kavel is een zeefdruk van Nynke Kuipers, wie biedt? Gelukkig, al snel is er een koper gevonden. Voor de kunstenaars moet zo’n veiling ook erg spannend zijn, wat als niemand op jouw ziel en zaligheid biedt?

De veilingmeester gaat verder. Hé, wat is dat, is hier sprake van mensenhandel? Er staat ineens een groep mensen ter veiling!
Een huiskamerconcert van het ‘Voormalig Klein Koortje’, wie wil dat nu niet? Opluchting alom als ook het koor ‘verkocht’ is.

Handen thuis
Maar pas op, wie een hand door zijn haar haalt is niet veilig. ‘U biedt €95,- eenmaal, andermaal...’, constateert de veilingmeester. Een rood hoofd bij de mevrouw in kwestie, gegrinnik in de zaal.
Ook een simpele wenk voor nog een drankje of een zwaai naar die bekende aan de andere kant van de zaal, is gevaarlijk. De veilingmeester weet je te vinden. Dit alles zorgt voor veel hilariteit en gezelligheid.

Kortom, ook nu weer een zeer geslaagde culturele zondagmiddag. Graag tot volgend jaar en alvast een goede Kerst en een cultureel nieuwjaar toegewenst.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!