Culturele Zondag | Een middag voor God spelen

‘Dit is mij toch iets te heftig’, is het eerste wat ik hoor als ik de Erlenmeyerzaal van ‘Het Paleis Groningen’ binnenloop. Een oudere dame stapt, met zweet op haar bovenlip, uit
een opblaasbaar planetarium van ongeveer zes meter doorsnee, dat midden in de zaal staat. Er klinkt opzwepende- en uitnodigende muziek. Dit is nu al spectaculair.

Eigen universum
Foto: www.chantallapleiter.nl
Als ik door diezelfde spleet naar binnen klauter, is het donker. Ik zie alleen zwart. Als ik omhoog kijk, blijkt dat mijn ogen toch open zijn. Boven mij is het heelal met diverse planeten en sterren zichtbaar.
Om mij heen hoor ik stemmen, ik ben kennelijk niet alleen in deze reusachtige ballon. Nog steeds zie ik niets, ik word naar de zijkant begeleid en mag plaatsnemen op kussens op de grond. Dat helpt, ik zie drie kubussen met daarop: een draaischijf, joystick en een planetenkubus.
Als iedereen zit, krijgen we les in hoe we de planeten kunnen besturen, en hoe we dus ons eigen oneindig universum kunnen bouwen. Dit is geweldig. We zijn direct druk bezig, voelen een band, want hé: wij bouwen het nieuwe universum!

Enge drankjes
Ik heb dorst gekregen van mijn nieuwe taak als God. Op een tafel zie ik borrelglaasjes gevuld met neonkleurige drankjes, ‘Weird Science Drinks’.
Smaakt prima, totdat iemand roept dat er waterstofperoxide in zit. Ik zie in gedachten mijn slokdarm bleken, maar ik voel me nog steeds tiptop. Wat er wel in zit, is nou juist de prijsvraag. En zelfs voor deze blog wil de jonge bardame het antwoord niet verklappen.

Uitgeverij Passage heeft deze middag een interview met schrijver Paul Gellings. Zijn roman ‘Augustusland’ is onlangs verschenen, hierin spelen wetenschap en kunst een belangrijke rol. Klapstoelen zijn aangesleept, dus dat belooft wat.
 
Maïzenapret
In het Spectrum stap ik midden in een heuse ‘Kinder Science Workshop’. Met de juiste verhouding maïzena en water ervaren de kinderen het mysterie van dit keukenmiddeltje. ‘Kijk mama, snel roeren lukt niet. Langzaam wel!’ De kleuter kijkt glunderend naar ons op.
De begeleiders vertellen enthousiast over hun projecten. Binnenkort, tijdens de Nacht van Kunst & Wetenschap kun je maïzena laten dansen op de beat van de muziek.

Triklien
Pistolen
Voor het project ‘Unit Art Cells’ snijdt een lasersnijder in het Fablab voor iedere bezoeker een vorm uit karton. Ik zie bezoekers met lijmpistolen (‘Au, heet!’) en verschillende papierenvormen (hexagonaal, tetragonaal of triklien) in de weer. Met elkaar bouwen ze een kunstwerk. De bedenker is zo nieuwsgierig naar hoe de kunstwerken eruit gaan zien. ‘De triklien kan maar op twee manieren gelijmd worden.’
Als ik zeg dat ik even binnen ga kijken, grijnst hij en zegt: ‘en ook wat doen hè.’

Interactieve blog
De volgende Culturele Zondag is op 30 juni 2013. Ik wil eens wat nieuws proberen en daarbij heb ik jou hulp nodig.
Hoe ik de Culturele Zondagen beleef dat weten we nu wel, mag ik daarom de volgende keer met jou meelopen? Zien hoe jij de Culturele Zondag ervaart? Natuurlijk schrijf ik weer een blog, met jou daarbij in de hoofdrol.
Interesse? Meld je aan hieronder op deze blog of via twitter: @JannyAnna


Reacties

  1. Op Facebook is de uitslag van de drankjes geplaatst:
    "De oplossing van de Weird Science Drinks is: groen = perzik, rood = citroen, oranje = appel."

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!