Schrijven is wél een hobby


Tot dit inzicht ben ik onlangs gekomen. En wat geeft dat een rust. Heerlijk!


Schrijven is een hobby
Schrijven is leuk
Schrijven is ontspanning
Schrijven mag


Eigenlijk schrijf ik nog niet zo heel lang. Halverwege 2011 deed ik mijn eerste cursus en stuurde ik af en toe eens wat op naar een schrijfwedstrijd. Heel vrijblijvend allemaal en vooral heel leuk en ontspannen.
Dit ging het jaar daarop zo door, en ik las er gezellig een fijn schrijfboek bij.
In 2013, toen ik het absurde idee kreeg om een heel boek te gaan schrijven, kwam het er op aan. Ik moest het geleerde in praktijk brengen. Maar hoe in godsnaam, en vooral wanneer?

Schrijvers zijn belangrijke mensen
Van die o zo fijne schrijfboeken leerde ik dat ‘je schrijft vanuit een innerlijke drang’. Je moet ‘geloven in je verhaal’ en ‘alleen jij kan dit verhaal zo schrijven, zoals het vertelt moet worden’. En nog meer van dit soort opjuttende onzin.
Want o, wat vinden wij schrijvers onszelf belangrijk. En zo niet, dan wordt het je wel opgedrongen.

Stemmen in mijn hoofd
En dus ging ik aan de slag. Een jaar lang aanmodderen, met die wijze lessen in mijn achterhoofd. Met veel frustratie en stress probeerde ik mijn inmiddels obsessieve passie een plek te geven in mijn dagelijks leven. Zinnen als 'ik kan niet anders, ik moet wel schrijven' en 'ik heb stemmen in mijn hoofd, die moeten eruit' waren allemaal ook op mij van toepassing, maar wat had ik er aan?

Kluizenaars
En daar had je het dus al. De ‘ik voel me zo belangrijk, ik moet nu schrijven- druk’. 
'Ach, ga toch weg man. Want wat denk je nou zelf, als jij alles opzij zet om je boek te schrijven, wie wordt daar nou beter van?
Jij niet inderdaad. In eerste instantie niemand niet. Tenzij je een uitgever vindt, maar dan nog is het de vraag of je kluizenaarsleven het allemaal waard was.' (citaat van het stemmetje in mijn achterhoofd)

Eureka
Terwijl ik nog niet zo heel lang geleden verkondigde: ‘schrijven is GEEN hobby’ en iedereen die het tegendeel beweerde minachtend de rug toe keerde, heb ik nu het licht gezien.

Schrijven is een HOBBY. Je doet het omdat je het LEUK vindt.

En o wat is het heerlijk om die druk niet meer te voelen. Als het vandaag niet klaar is, dan misschien morgen. En als dat niet lukt, dan volgende week.


Schrijven is een hobby
Schrijven is leuk
Schrijven is ontspanning
Schrijven mag



Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!