Gastblog | De romantiek van Retro

Onlangs schreef ik voor thuisinstyling.nl onderstaande gastblog.

Al tien minuten kijk ik erna. Onze eetkamerstoel. Alle kanten bestudeer ik aandachtig, maar ik zie het niet. Is het een designklassieker, geen idee.
Wat ik wel zie is gewoon een stoel. Je kunt erop zitten. Het ding is wit en heeft vier metaalkleurige poten die naar buiten staan als de benen van een pasgeboren veulen. Ook zit er een handvat aan de achterkant van de rugleuning. Wat weer superhandig is, zodat je niet met je vieze vingers aan de witte bekleding zit. Uitvinding!
Het mag duidelijk zijn, ik heb geen deskundig oog voor interieur en vintage spullen.

Nieuwsgierig
Annemarie, van thuisinstyling.nl, vroeg of ik een stukje wilde schrijven over interieur. Dat ik er geen verstand van heb, betekent niet dat ik er niet over kan schrijven. Ik vind het juist interessant hoe de interieurwereld werkt.
Wij schrijvers zijn behoorlijk nieuwsgierig. En daarom vraag ik me af waarom mensen van retrospullen houden? In feite is het toch gewoon oude rommel?

Onder je hersenpan
Ik kan natuurlijk niet in het hoofd van jullie retrokenners kijken, dus zal ik moeten gokken. Zelf hou ik zeker wel van oude spullen, maar dan alleen die eigendom zijn van bijvoorbeeld mijn oma’s. Omdat ik de mens ken achter die prachtige zilveren theepot en weet hoe gek ze op dat servies is.
Ook word ik heel blij van oude brieven en dagboeken van familie, met dat stijlvolle schuin geschreven handschrift. Ik vind het belangrijk ze te bewaren, zodat de verhalen die erin staan nooit vergeten worden.

Pure romantiek
Retroliefhebbers verdenk ik van dezelfde romantische motieven. Immers je herkent dat ene piephertje uit je jeugd. Of dat oranje koekblik met grote bruine cirkels erop doet je denken aan het behang in de keuken van je grootouders. Verhalen komen boven, je denkt terug aan toen en mijmert over hoe snel de tijd gaat.
Heb ik het mis? Vertel me dan waarom jij van retro houdt en wie weet is de hoofdpersoon in mijn volgende boek een interieurheld met jouw drijfveren.









Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!