Buiten de lijntjes is vet cool!

Op de school van mijn kinderen hoorde ik vorige week een kleuter tegen zijn broertje zeggen: ‘Ik kan lekker al binnen de lijntjes kleuren, jij lekker niet.’ Hij stak zijn tong uit en gaf zijn broertje een dreun tegen zijn schouder.

Indoctrinatie
Daar begint het dus al. De denkwijze dat het goed is binnen de lijntjes te kleuren, dat je alleen dan goed terecht komt in je latere leven. Maar hoezo?
Hoe denk je dat Columbus, Darwin en Einstein tot hun briljante vondsten kwamen? Juist ja.
Maar het is wel lekker veilig, dat binnen de lijntjes. Je doet wat er van je verwacht wordt en iedereen doet het dus zal het wel goed zijn. Euh?

Doodeng
Als schrijver kleur je regelmatig buiten de lijntjes, al was het alleen al omdat je schrijft. Maar dat doen we omdat we niet anders kunnen, wij moeten schrijven. Zijn er verslaafd aan.
Daar vinden mensen wat van.
En dat is eng (vind ik), want je staat in de belangstelling. Je bent publiekelijk bezit geworden. Zelf ben ik, als beginnend schrijver, nog lang niet gehard daartegen. Van mijn naaste omgeving krijg ik altijd positieve reacties als ik vertel over mijn hobby/ passie. Maar wat zullen onbekenden van mijn schrijfwerk vinden? 

Gij zult niet uitblinken
Hier in het Noorden geldt die ‘binnen-de-lijntjesmentaliteit’ helaas als levenswijsheid: doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Een akelige stelling die op elke tak van sport toepasbaar is, maar juist bij schrijvers voor een voortdurend innerlijk conflict zorgt.

Hou eens op!
Maar als ik het hele gegeven van Noord-Nederlanders die zich Calimero voelen eens wat kritischer bekijk, dan kan ik rustig stellen dat dit gevoel ook grotendeels bij onszelf vandaan komt.
Wie zich klein praat, zal klein blijven. 

Verbeter de toekomst
Stel nou als het zou lukken, vanaf nu onze kinderen in te prenten dat buiten de lijntjes juist vet cool is. En dat ze zich absoluut niet minder hoeven te voelen dan Westerlingen. Zou dat mogelijk zijn? En dat zij dit weer doorgeven aan hun kinderen en zo verder…
Jullie weten, ik mag graag dromen.






Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeg een hoi!

Help! Wij schrijvers worden vermoord door de emoticon

150 spannende woorden. Een eitje!